Skip to main content

Tarcza Antykryzysowa

 
 
 

W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT za bazowy miesiąc, od którego wyliczane będą straty w składanym wniosku. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.

Do kogo skierowany jest Program?

Tarcza Finansowa PFR kierowana jest do:

  • mikrofirm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 1 do 9 pracowników  (bez właściciela), których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza  2 mln euro,
  • małych i średnich firm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. do 249 pracowników, których roczny obrót za 2019 r. nie przekracza 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019 r. nie przekracza 43 mln euro,
  • dużych firm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 250 pracowników albo osiągających obrót roczny za 2019 r. powyżej 50 mln euro lub ich suma bilansowa  w 2019 r. przekracza 43 mln euro.

Jak  wnioskować o subwencję?

Całość procesu, w tym otrzymanie decyzji i podpisanie umowy z PFR oraz złożenie odwołania od decyzji Funduszu odbywa się on-line w systemie transakcyjnym naszego Banku lub bezpośrednio przez formularz zamieszczony na stronie www.pfr.pl/tarcza (w przypadku dużych firm). Środki zostaną wypłacone w większości przypadków w ciągu kilku dni od złożenia wniosku.

Wniosek oparty jest na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację PFR przeprowadza automatycznie na podstawie danych z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP). Po potwierdzeniu tych informacji obliczana jest wysokość subwencji. Jeśli na podstawie dostępnych danych zostanie ona przyznana w niższej wysokości niż wnioskował przedsiębiorca, otrzyma on od Funduszu, za pośrednictwem banku, informację  o przyczynach podjęcia takiej decyzji. W tej sytuacji subwencja będzie wypłacona w niższej wysokości, ustalonej przez PFR, a przedsiębiorca będzie mógł złożyć odwołanie od decyzji.

Z subwencji będą mogły skorzystać firmy, które dotknął spadek przychodów o co najmniej 25 proc. w dowolnym miesiącu po 1 lutego br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z COVID-19.

Jak przygotować się do złożenia wniosku?

W celu sprawnego wypełnienia wniosku, przedstawiciel firmy powinien przygotować dane, takie jak:

  • liczba zatrudnionych (w tym zatrudnionych na umowy cywilnoprawne)
  • wysokość przychodów w danych miesiącach, które pozwolą zakwalifikować przedsiębiorstwo do grupy mikro lub małych i średnich lub dużych firm, a także wyliczyć należną kwotę subwencji

UWAGA!

Ponieważ podstawą weryfikacji wniosków i oświadczeń, które wpływają na przyznanie subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR i jej wysokość są rejestry publiczne, ważne jest, aby przedsiębiorca, który będzie się ubiegać o jej przyznanie złożył deklarację VAT w czasie, który pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów.

  • deklaracje: VAT-7 za marzec br. i VAT-7K za I kwartał br. można składać już od 1 kwietnia 2020 r.
  • deklarację VAT-7 za kwiecień można złożyć już od 1 maja 2020 r.

Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku warto zapoznać się również z informacjami zamieszczonymi na stronie www.pfr.pl, gdzie szczegółowo opisane są zasady Tarczy Finansowej PFR.

Subwencja dla mikrofirm.

Maksymalna kwota subwencji dla mikrofirm zależy od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i wynosić może do 324 tys. zł (średnio 70-90 tys. zł), a  do 75 proc. jej wartości może być bezzwrotne zgodnie z poniższym:

  • 25 proc. wartości jest bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu  12 miesięcy od jej udzielenia.
  • dodatkowe 50 proc. subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.

W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji przez przedsiębiorcę jest odpowiednio wyższy, co ma stanowić bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy. Po 12 miesiącach zaczyna się spłata ratalna reszty subwencji rozłożona na  24 miesiące.

Subwencja dla MŚP

Dla firm z sektora MŚP kwota subwencji, która stanowi 4, 6 lub 8 proc. sprzedaży rocznej  w zależności od skali spadku sprzedaży, może wynieść maksymalnie 3,5 mln zł (średnio 1,9 mln zł). 75 proc. subwencji finansowej może być bezzwrotne, w tym:

  • 25 proc. pod warunkiem kontynuacji działalności.
  • 25 proc. w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży,
  • dodatkowo 25 proc. w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie  12 miesięcy.

Zwrot subwencji przez przedsiębiorcę będzie proporcjonalnie wyższy w przypadku spadku zatrudnienia.

Subwencje dla dużych firm.

Wnioski o finansowanie dla dużych firm można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza.

Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r., a także niezaleganie z płatnościami podatków  i składek na ubezpieczenia społeczne. Koniecznym warunkiem jest również posiadanie przez beneficjentów rzeczywistych firm rezydencji podatkowej w Polsce i rozliczanie podatków na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Przydatne linki i informacje:

  1. Informacja o zasadach składania i rozpatrywania zgłoszeń
  2. Formularz zgłoszenia w toku postępowania wyjaśniającego w ramach Tarczy Finansowej 1.0
  3. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się podczas wypełniania wniosku w ramach Tarczy Finansowej. 
  4. Sprawdź jak prawidłowo określić liczbę pracowników.
  5. Podręcznik dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw: Pobierz Przewodnik po Tarczy Finansowej PFR.
  6. Kalkulatordo wyliczenia maksymalnej wysokości subwencji PFR.
  7. INSTRUKCJA SKŁADANIA WNIOSKÓW O UMORZENIE TARCZY 1.0 DLA MIKROFIRM
  8. INSTRUKCJA SKŁADANIA WNIOSKÓW O UMORZENIE TARCZY 1.0 DLA MŚP

Kalkulator dostępny jest pod adresem: https://grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow/kalkulator

Wyliczenia mają charakter wyłącznie poglądowy i w żaden sposób nie mogą być traktowane jako gwarancja lub zapewnienie otrzymania subwencji, w wysokości obliczonej przy jego użyciu.

Szczegółowe informacje na temat programu Tarcza Finansowa PFR dostępne są  na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju www.pfr.pl/tarcza.

WSKAŹNIK KOSZTU FINANSOWANIA

STAWKI REFERENCYJNE

WIBOR 1M - średnia 6,86
WIBOR 3M - średnia 6,92
WIBOR 6 M - średnia 6,98

Aktualne stawki WIBOR/WIBID znajdują się pod linkiem

KURSY WALUT

2024-03-29
Obowiązuje od godziny 14:00
USD 4.0081
EUR 4.3191
CHF 4.4228
GBP 5.0474

Zimowe okazje okienko

Prowizja od 0,00%

Przykład reprezentatywny kredyt promocyjny „Zimowe okazje”

 Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 15,71%. Całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) wynosi 35 000,00 PLN, całkowita kwota do zapłaty 45 902,40 PLN, oprocentowanie stałe 11,90% w skali roku, prowizja 5,00%, całkowity koszt kredytu 10 902,40 PLN, w tym prowizja 1 750,00 PLN, odsetki 9 152,40 PLN, suma opłat miesięcznych za prowadzenie rachunku Standard VIP w całym okresie kredytowania wynosi 0,00 PLN, pod warunkiem wpływu środków w minimalnej kwocie 4 000,00 PLN miesięcznie.  bez ubezpieczenia, spłata w 48 miesięcznych ratach, w tym 47 rat równych po 921,47 PLN, ostatnia rata wyrównująca w wysokości 843,31 PLN

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,38%. Całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) wynosi 35 000,00 PLN, całkowita kwota do zapłaty 44 442,20 PLN, oprocentowanie stałe 10,90% w skali roku, prowizja 0,00%, całkowity koszt kredytu 9 442,20 PLN, w tym prowizja 0,00 PLN, odsetki 8 333,20 PLN, Suma opłat miesięcznych za prowadzenie rachunku Standard VIP w całym okresie kredytowania wynosi 0,00 PLN, pod warunkiem wpływu środków w minimalnej kwocie 4 000,00 PLN miesięcznie. ubezpieczenie na życie dla Kredytobiorcy dostępne z oferty Banku 1 109 PLN, spłata w 48 miesięcznych ratach, w tym 47 rat równych po 904,40 PLN, ostatnia rata wyrównująca w wysokości 826,40 PLN

Wyliczenie reprezentatywne dla „Zimowe okazje” na 23 listopad 2023 roku

Promocja trwa od 23.11.2023r. do 29.03.2024r.

Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów