Skip to main content

Oszustwa na BLIK – nie daj się okraść

BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.

Na czym polega oszustwo na BLIK?

Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:

Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.

Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.

Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.

Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.

Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:

• Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).

• Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.

• Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.

• Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.

• Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.

• Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach. • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:

• Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.

• Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.

• Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

 

Płatności BLIKIem są bezpieczne

Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

WSKAŹNIK KOSZTU FINANSOWANIA

STAWKI REFERENCYJNE

WIBOR 1M - średnia 5,85
WIBOR 3M - średnia 5,86
WIBOR 6 M - średnia 5,86

Aktualne stawki WIBOR/WIBID znajdują się pod linkiem

KURSY WALUT

2024-04-19
Obowiązuje od godziny 16:00
USD 4.0559
EUR 4.3309
CHF 4.4637
GBP 5.0589

POGODNY KREDYT 022024

Przykład reprezentatywny dla kredytu „Kredyt Sezonowy Pogodny kredyt”.

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 15,02%. Całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) wynosi 6 700,00 PLN, całkowita kwota do zapłaty 7 691,00 PLN, oprocentowanie stałe 10,99% w skali roku, prowizja 2,99%, całkowity koszt kredytu 991,00 PLN, w tym prowizja 200,33 PLN, odsetki 790,67 PLN, bez ROR, bez ubezpieczenia, 24 miesięczne raty, w tym 23 rat równych po 313,41 PLN, ostatnia rata wyrównująca w wysokości 282,24 PLN

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 12,23%. Całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) wynosi 6 700,00 PLN, całkowita kwota do zapłaty 7 522,53 PLN, oprocentowanie stałe 9,99% w skali roku, prowizja 0,00%, całkowity koszt kredytu 822,53 PLN, w tym prowizja 0,00 PLN, odsetki 716,55 PLN, bez ROR, ubezpieczenie na życie dla Kredytobiorcy z oferty dostępnej w Banku 106 PLN, 24 miesięczne raty, w tym 23 raty równe po 310,31 PLN, ostatnia rata wyrównująca w wysokości 279,42 PLN

Wyliczenie reprezentatywne dla Kredytu Sezonowego „Pogodny kredyt” na 13 lutego 2024 roku

Promocja trwa od 12.02.2024 r. do 31.05.2024 r.

Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów

ZAPRASZAMY